Jakich formalności należy dopełnić przed pogrzebem bliskiej osoby?
Śmierć kogoś bliskiego to wielki cios. Niestety przykre zdarzenie wiąże się też z koniecznością dopełnienia formalności pogrzebowych. Przed właściwym pochówkiem trzeba się jeszcze zająć dokumentami, które będą to umożliwiały. W takich sytuacjach kluczowa okazuje się więc pomoc wyspecjalizowanych zakładów pogrzebowych. O czym trzeba samodzielnie pamiętać?
Karta zgonu od lekarza
Najważniejszym dokumentem, który pozyskuje najbliższa rodzina zmarłej osoby, jest karta zgonu. Wystawia ją lekarz, który leczył chorego na minimum 30 dni przed zgonem. Często zdarza się, że trzeba po ten dokument udać się osobiście do szpitala, w którym nastąpił zgon. Niekiedy, w przypadku śmierci nagłej, taką kartę wydaje lekarz dyżurujący w karetce pogotowia, która zostanie wezwana na miejsce tragicznego wypadku.
Po uregulowaniu tej formalności można już zgłosić się do profesjonalnego zakładu pogrzebowego, który od tego momentu zapewni załatwianie formalności związanych z pochówkiem.
To dogodna opcja, szczególnie dla osób, które nie chcą w tak przykrych okolicznościach zajmować się przyziemnymi sprawami lub po prostu nie mają na to czasu ze względu na miejsce zamieszkania.
Powiadomienie urzędowe i złożenie dokumentów w zarządzie cmentarza
W przypadku, gdy załatwia się sprawy na własną rękę, kolejnym krokiem jest udanie się do Urzędu Stanu Cywilnego. To tam należy okazać kartę zgonu oraz dowód osobisty zmarłej osoby. W urzędzie składa się wniosek o uzyskanie odpisów aktu zgonu – najczęściej są to trzy egzemplarze.
Akt zgonu oraz kartę zgonu składa się następnie w zarządzie cmentarza, na którym będzie zorganizowany pochówek lub w kancelarii parafialnej (o ile pogrzeb ma charakter wyznaniowy).
Wspomniany dokument urzędowy jest ważny nie tylko ze względu na sam pochówek, ale także w kontekście uzyskania zasiłku pogrzebowego lub ubezpieczenia życiowego.
Co składa się w zakładzie pogrzebowym?
Jak już zostało wspomniane, z kartą zgonu można jednak od razu zgłosić się do zakładu pogrzebowego.
Pracownicy w takich miejscach jak Dom pogrzebowy Karawan w województwie mazowieckim z dużym wyczuciem i uprzejmością poinformują o kolejnych krokach.
Potrzebne będą następujące dokumenty:
- zaświadczenie o zatrudnieniu lub ostatni odcinek emerytury lub renty,
- dowód osobisty zmarłej osoby,
- NIP i legitymacja ZUS osoby zmarłej (oraz jego/jej współmałżonka).
Wszystkie one są istotne w kontekście organizowania pochówku. Nie bój się jednak prosić o pomoc i pytać o sprawy związane z formalnościami. W końcu nie musisz wiedzieć wszystkiego – to zrozumiałe. Dokumentację pogrzebową pozostaw, przynajmniej częściowo, profesjonalistom.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana